• Ekşi Maya Ekmek Yapımı




    Merhabalar . Yaklaşık 4 aydır ekşi maya ekmek ile ekmek yapmaya çalışıyorum ve halen de öğrenmeye devam ediyorum. Mart ayından beri eve ekmek almadık. Önceleri normal mayadan, ekşi maya yaptıktan sonrada sürekli ekşimayadan ekmek yapıyorum. Hatta ekşi mayadan pizzada yaptım. Bu postta bu süreçte öğrendiklerimi ve benim uyguladığım tarifi sizlerle paylaşmak istiyorum.

    Daha kolay olsun diye gramajları, kendim ekmek yaparken de bardak ölçüsüne döndürdüm.

    Ekşimayadan ekmek kokusu evinizi sarsın.

    Önce püf noktalarından bahsedelim

    • Ekşimaya ekmeği soğuk mayalama yani buzdolabından 12 -15 saat gibi bekletip yaptığınızda ekmeğiniz daha basık ancak daha ekşi kokmaktadır.
    • Ekmeğin üstündeki kesik düzgün atılırsa ekmeğiniz daha kabarık oluyor. Ben halen şekilli kesikler atmakta zorlanıyorum.
    • Mayanız buzdolabından çıkarıldığında en az 4 saat mayalanmalı ki , ekmeğinizi güzelce kabartsın.
    • Mayalanma sürelerinde çalışmayan fırın içinde bekletiyorum. Çünkü kışın soğuk yazın ise balkon kapıları açık olduğu için evin içinde hava sirkülasyonu oluyor. Ekmek bundan etkileniyor.
    • Un böreklik, kek için değil ekmek için çok amaçlı hamur olmalı


    Gelelim tarife
    1. Buzdolabından çıkardığınız mayanın yarısını yoğurma kabına koyun. Hem buzdolabına gidecek ana mayanıza hem de ekmek yapacağınız mayanın içine 1 bardak un, yarım bardak su ekleyin. Güzelce karıştırın. Üzerlerini kapatın . Çalışmaya fırının içinde her ikisini de en az 4 saat beklesin.
    2. 4 saat sonra ana mayanızı buzdolabına kaldırın. Diğerini işleme alacağız. 8 bardak un, 3 su bardağı su ekleyin. Mayaya koyduğunuz un ve su ile birlikte toplam 9 su bardağı un, 3,5 bardak su koymuş olduk. Yoğuralım. Elinize çok yapışıyorsa az biraz daha un ekleyebilirsiniz ama çok sert bir ekmek olmayacak. Bu aşamada tuz koymuyoruz.
    3. Üzerini tekrar örtüp , çalışmayan fırına koyun. 1.5 saat sonra su bardağının dibinde su miktarı ile 2 çay kaşığı tuzu eritin. Hamurunuzun üzerine dökün. Kenarlardan içeri katlaya katlaya, hamur kabınızı döndüre döndüre tuzu hamurunuza yedirin. Üzerine örtüp, tekrar çalışmayan fırına mayalanmaya
    4. 1 saat sonra ellerinizi yağlayın. Hamurunuzu uzatarak, katlayarak ama yoğurmadan içine hava katmaya çalışın. Bununla ilgili videolar var. Ben kenardan alıp uzatıyorum. 2 kenarı birbirine katlamaya çalışıyorum. Çok önemli değil amaç aralara hava katmak. Bu işlemi 45 dakika -1 saat arasında toplam 4 kere yapacağız. 
    5. 4. kereden sonra ben hamuru ikiye ayırıyorum. Çünkü yaklaşık 1800 -2000 gr. ekmek oluyor. Fırına giren döküm tencere ebatına benzer kaplara elimizle buruşturduğumuz yağlı kağıdı serip içine yayıyorum ve hamuru içlerine koyuyorum.
    6. Son işlemden sonra soğuk mayalama yapacaksak buzdolabına kapları kaldırıyorum.  Yapmayacaksak 1.5 -2 saat daha bekletiyorum.
    7. Güzel kesebilmek için fırını ısıtmaya geçerken üzerine çay süzgeci ile un serpiyorum ve üstünü açıyorum ki azıcık da  olsa üzeri kurusun ve kesebileyim. 
    8. Fırını 225 dereceye ısıtıyorum. İçine döküm tencereyi kapağı ile birlikte ısıtma için fırına koyuyorum. 40 dakika ısınacak. Isınınca fırını 200 dereceye alıyorum. Döküm tencerenin içine hamuru yağlı kağıt ile birlikte oturtuyorum. Tekrar un serpiyorum. Ben falçata (bulabilirseniz jiletle )  ile bir yana yakın 1 derin kesik, diğer kenara yakın daha ince bir kesik ve çevresine yaprak gibi ince çizikler atıp hemen fırına atıyorum. 40 dakika kapağı kapalı, 10 yada 15 dakika da kapağı açık şekilde pişiriyorum. Pişince de hemen fırından ve döküm kaptan çıkarıp soğuması için bekletiyoruz. 4-5 saat soğuduktan sonra dilimleyin.




1 yorum:

  1. Fagor Servisi dedi ki...

    Fagor Teknik Servisi olarak sitenizi çok beğendik.