• Budapeşte- Viyana - Prag Gezisi- Budapeşte kısmı

BUDAPEŞTE – VİYANA –PRAG

Herkese merhaba. Geçen sene yaz tatilinde 07 -14 Temmuz 2012 tarihleri arasında ETS tur ile Budapeşte –Viyana – Prag gezisine katıldık. Gezideki ekstra turların inanılmaz derecede pahalı olması nedeniyle turun gittiği her yere bizde gittik ama tüm planlamaları biz yaptık Aslında bizzat ben planladım, bizim grupta bana uydular :) Ne kadara geldi derseniz ekstra fiyatından yarısı bazen yarısından da az fiyata denk getirdik. Hepsini sıra ile paylaşmak istiyorum çünkü gerçekten tur çok kazık. İnsan biraz insaflı olur. Gerçi onlarda esas parayı turdan değil ekstra turlardan kazanıyorlarmış.

İtalya ile ilgili yazımız
    Viyana kısmı yazısı
    Prag'la ilgili kısım

Biz ETS’nin 3 yıldızlı otelleri ile gittik. Zaten 4 yıldız alanlarla hemen aynı yerlerde kaldık. Budapeşte de ki ve Prag’daki otel güya 4 yıldızlı Viyana’daki otel 3 yıldızlıydı. Kesinlikle Viyana’daki otel çok çok daha iyiydi.

Ben otel isimlerini de vereceğim ki Metro planlarınızı ona göre çıkarın. Gerçi bilin ki bu otellerde kalacağınızın garantisi yok. Bu sene biz İtalya’ya gideceğiz. Keşke bir bu yazıyı okuyan bir arkadaşım ETS’nin kaldığı otellerin adını verse de planlamamızı ona göre yapsak. Özellikle Romaaaa

Bir de ETS’nin hangi noktalarda otobüsle indirip gezdiği önemli … Bu noktalara bazen gitmeye gerek olmuyor. Bazen öyle hızlı geçiliyor ki ( Prag’da olduğu gibi ) tekrar gitme ihtiyacı duyuyorsun.

Her şeye rağmen bu sene de yine ETS ile gidiyoruz. ( 22 Haziran- 29 Haziran ) O tarihlerde uçak ve kalışı kendi kendinize planlayarak uygun fiyata getirmenin mümkünatı yok. Ben Skyscanner ve buna benzer sitelerde şansımı denedim ama fiyat yüksek çıkıyor. Kısacası turla gidin ama kendiniz gezin. Haa bazen THY’nin promosyonları oluyor. İşte onu yakalarsanız süper, ama biz işçi olduğumuz için yeşil pasaportumuz yok :) Hemen plan yapamıyoruz malum vize sorunu :(

Budapeşte- Viyana’a Türk’ün ayak izleri ile dolu. Bu memleketlerde bizden çok korkmuşlar vallahi. İster istemez biraz gurur oluyor :)

Dikkat edilmesi gereken hususlar:

1) Tek bir bileti hem metroda hem de otobüste kullanabilirsiniz. Metro ve otobüslerde mutlaka biletlerinizi okutun. Prag’ ta aynı otobüste bulunduğumuz iki Türk kızı yakalandı (son gün). Polis yada zabıta neyse iki gündür izliyormuş. İyi bir para ödediler.

2) Para bozdururken ( Budapeşte – Prag Euro kullanmıyor) paranızı gösterin. ( 50 Euro – 100 Euro neyse) Net ne kadar vereceğini sorun ve öğrenin. Ne kadar vereceğini Hesap makinesi ile size göstersin. Öyle bozdurun. Çok farklı fiyatlar var. Şehir içi bizce havaalanlarından daha iyi.

3) Metronun ve otobüslerin son saatlerine dikkat edin. Biz ilk gün metro saatini kaçırdık Budapeşte’de taksi kullandık. Azıcık yol için iki taksiye 25000 forint para ödedik. Pazarlık da yaptık yani. Yine de inanılmaz bir para ödedik.

4) Her yerde su içilebiliyor. Hele de Viyana’nın suyu süper, dağ suyu. Hiç ekstra suya para vermeyin. Bizim gibi yazın giderseniz suya yatırım yapabilirsiniz :) Su alacaksanız da mavi kapaklı alın. Doğal kaynak suyu demek . Budapeşte de yalnız pembe kapaklı suyu tercih edin. Orada doğal olanı pembe kapaklı olanmış.

5) Alacağınız her şeyi büyük marketlerden alın. Ben çikolataları bile Viyana’dan aldım. Hiç de erimediler. Hem bol bol hem de ucuz ucuz aldım. Bizim duty free’de bile fiyat farkı vardı.

Budapeşte’den başlayalım.

BUDAPEŞTE

• Öncelikle otel berbattı. “Hotel Budapest – Budapeşte 47.5098, 19.01257 4 yıldız Szilagyi Erzsebet Fasor 47, Budapest, 1026 Macaristan ‎00800 4488 21515‎” de kaldık. Kendi başınıza gideceksiniz kesinlikle tavsiye etmem. Metroya da rahat 1.5 – 2 km. vardı.

• Birinci gün zaten akşamüstü Budapeşte’ye vardık. ETS şöyle bir Budapeşte’yi otobüslerle gezdirdi. Kahramanlar meydanında durdu falan. Tabii süper hızlı tur :) Tek indiğimiz yer Kahramanlar meydanı idi. Turda yazan her yeri otobüsle gezdirdi. Sonra otele yerleşildi. Yerleştikten sonra biz kendimiz çıktık Meşhur Vaci Utca caddesi ve civarını gezdik. O civarlarda bir yerde yemek yedik. Şimdi adını hatırlamıyorum. Fiyatlar gayet uygundu. Zincirli köprü ve arkasındaki St. Stephen kilisesini seyrettik. Sonrada metroyu kaçırdık :) Otele taksiyle döndük :)

• Ertesi gün hava inanılmaz sıcaktı. Budapeşte de her yerde su ile ilgili yerler yapmışlar. O çok hoştu. Eski hal binasının önünde su dansı vardı. ETS bizi ( ekstra olmadan ) Gül baba türbesi, Gellert tepesi, Balıkçılar burcuna götürdü. Bu noktalarda ETS tur otobüsünden indik ve tur rehberi ile birlikte gezdik. Balıkçıklar burcunu çok beğendim, tek geçerim. Bunların hepsine gitmenizi tavsiye ederim. Sonra bizi (ekstra geziye gitmeyenleri ) eski hal binasının önünde bıraktı. Biz Parlamento binasını gezdik, Margit adasına gittik. Budapeşte içinde yine Vaci Utca civarında gezdik.

• Akşama ETS turunda götürdüğü Bortatakomba diye bir mekana gittik. İnternette videoları var. Göz atın mutlaka. Çigan müziği yapıyorlar. Çok eğlendik gerçekten. Kesinlikle tavsiye ederim.

ETS 55 € ‘ya götürüyordu. Ben daha önce mail ile 20 €’ya rezerve ettim. En güzel yere de biz oturduk gerçekten. Oraya yalnız taksiyle gitmeniz gerek. Otobüsle 3 otobüs değiştirmeniz gerekir. Oldukça şehrin dışında. Biz taksiyle pazarlık ettik. Bizi oraya götürdü sonra da gelip aldı. Gidiş dönüş iki taksiye 20.000 forint verdik. Yani 68 € . Biz 9 kişiydik. Bize taksi adam başı 7.5 €’ya geldi. Yemek toplam adam başı 27.5 €’ya geldi. Lokanta’da rezervasyon mailinizi mutlaka alın. Çünkü hesap önce farklı geldi. Rezervasyonu gösterince hemen düzelttiler.

Adres : Nagytetenyi ut 64, Budapeşte 1222, Macaristan Telefon: +36-1-227-0070

Fax: +36-1-226-7371

Mobil: +36-30-278-2749

e-mail: borkatakomba@palacecatering.hu

• Budapeşte’den Viyana’ya giderken Bratislava’ya uğradık. Ekstraydı ancak 20 €’du ve kesinlikle değerdi. Bir başkent daha görmüş olduk ve Bratislava’yı çok beğendik.
    Öğle yemeğimizi Slovak ulusal tiyatrosunun bulunduğu meydanda Mc Donalds’ın köşesindeki Slovak restaurantında yedik. Çok beğendik. Tavsiye ederim.

GEZİLECEK YERLER

Kahramanlar Meydanı

Burası, gerçekten görülmesi gereken yerlerden biri, Budapeşte şehrinin kalbi. Resmi törenler ve kutlamalar, hep burada yapılırmış. Biz gittiğimizde de tören vardı. Aşırı sağcı bir partinin töreniymiş. Turistleri taşıyan otobüsler, meydanı dolduruyor, turist gurupları bu meydanda, uzunca bir süre kalıyorlar.

Şehrin bulunduğu yere, ilk önce Romalılar gelmiş. Ama günümüz Macarlarının ataları, Kral Arpat önderliğinde, Urallardan göç edip, 896 yılında buraya gelmişler. İşte bu Kahramanlar Meydanı da, 1896 yılında, Macarların bölgeye gelişlerinin 1000. yılı anısına yapılmış. 7 atlı heykel, şehri kuran 7 Macar Kabilesini temsil ediyor

Meydanın orta yerinde: Macar ayaklanmasında ölenler için yapılmış, sembolik bir mezar da bulunuyor. (Fotoda görülen) 1956 yılında, Sovyetler Birliği yönetimine başkaldıran, Macarların, oldukça sert önlemler ile bastırıldığı ve binlerce insanın yok olduğu söyleniyor.

Meydanda: yarım daire şeklinde yerleştirilmiş sütunların altında: Türklere ve diğer düşmanlara karşı savaşmış. Macar krallarının heykelleri var. Bu heykellerin altında ise: bu kralların kahramanlıklarını gösteren, kabartmalar bulunuyor. Yani: her bir heykelin kaidesindeki küçük rölyefte, o kişinin yaşamındaki en önemli olay anlatılmış. Ortadaki sütunda: biraz önce söylediğim gibi: 7 Macar Kabilesini temsil eden heykeller bulunuyor. Onların üstünde: Cebrail meleğinin heykeli var. Elinde ise: kutsal Macar tacını tutuyor. Muhteşem bir meydan. Her yanı heykellerle dolu. Bu heykelleri görmek için mutlaka zaman ayırın. Barbar görüntülü Türklerin heykellerini mutlaka görün.

Arkasında da park var. Biz parka zaman ayıramadık.

Kahramanlar meydanındaki caddeden dümdüz aşağıya doğru ilerliyoruz. Andrassy Utca.Yolun üzerinde opera binası var. Opera binasından önceki sokak Brodway Sokağı mutlaka görün.
    Parlamento Binası :

Macar krallığı, 1867 yılında, Habsburg İmparatorluğunun bir parçasıymış. O yıl, Avusturya ile, aynı krala yani İmparator Franz Josef’e bağlı olmasına rağmen, özgür bir eyalet olarak tanınmış. Böylece 1880 yılında, Budapeşte’de, parlamento binası yapılması için izin alınmış. Mimar İmre Steindl önderliğinde 1884 yılında, binanın yapımına başlanmış ve 1902 yılında, bina bitirilmiş.

Danube kıyısında bulunan yapı büyüklüğün görkemini gözler önüne seriyor. Aynı zamanda 19.yüzyılın, dünyadaki en iyi örnek parlamento binalarından biriymiş. O dönemde, Macaristan’da yaşanan endüstriyel gelişmenin sonucu olan zenginliği yansıttığı düşünülmekteymiş. Ülkenin en büyük binası. Aynı zamanda, Almanya ve İngiltere’den sonra, Avrupa’nın üçüncü büyük parlamentosuymuş. Uzunluğu: 268 metre. Genişliği: 116 metre. 18 bin metre karelik bir alanı kapsıyormuş. Mimarı: İmre Steindl. Dış cephesini 300 heykel süslüyormuş. Binaya giriş için ise: 27 kapı varmış. Süslemeler için 40 kilo altın kullanıldığı söyleniyor. Göz kamaştıran iki gotik kulesinin arasında, bir kubbe var. Kubbe: 96 metre yüksekliğinde. Binada: 10 avlu, 29 merdiven ve 691 tane oda bulunuyor.

Balıkçılar Tabyası :

Burada: 7 tane kule var. Kuleler: 7 Macar boyunu temsil ediyor. Yapının başlangıç tarihi: 1895 yılı olmasına rağmen, bitirilişi 1902 yılı civarı. Burçlar oldukça estetik ve akşam güneşi, üstlerine vurduğu zaman, oldukça fotojenik oluyorlar.

Ortaçağdan kalma bir balık pazarı olarak yapıldığı için, bu ismi almış. Burç Tuna nehri ve Peşte bölümüne: tepeden bakıyor. Merdivenleri ve terasları ile, etkileyici bir manzarası var. Kilise ile arasında: Hıristiyanlığın Macaristan’ın resmi dini olarak benimsenmesini sağlayan Aziz İstvan’ın, at üzerinde bir heykeli var. Kilisenin biraz daha batısında: 18.yüzyılda veba salgınından kurtulmanın anısına bir heykel dikilmiş.

Kesinlikle gitmenizi tavsiye ederim.

Gellert tepesi :

Burası, şehrin diğer bir yüksek noktası. Bu tepede: 14 metre yükseklikte, barışı simgeleyen ve elinde defne dalı tutan bir kadın heykeli var. Bu heykelin adı: Özgürlük Anıtı. Bu anıt: 1945 yılında, Rus ordusu tarafından, Budapeşte şehrinin kurtarılışı anısına dikilmiş. Tuna boyunca, hemen her yerden görülüyor. İhtişamlı ve devasa bir anıt.

GELLERT TEPESİNİN HİKAYESİ:

Bu tepede: Bishop Gellert’in bir heykeli bulunuyor. Gellert: Macarların Hıristiyanlığa geçmesinde önemli rol oynamış bir isim. Başlangıçta pagan olan Macarlar, kendilerine sorulmadan Hıristiyanlığı zorla kabul etmek zorunda kalmışlar. 1000 yılında, Macar kralı St.Stephen: bir misyoner olan St.Gellert’i; Macaristan’a davet eder. Gellert: krala, Macarların Hıristiyanlığı kabul ettiğine dair bir kağıt imzalatır ve Macarlar istemeden, Hıristiyanlığı seçmiş olurlar.

Ama, bu duruma kızan paganistler: St.Gellert’i bir fıçının içine koyarak, bu tepeden aşağıya yuvarlarlar ve o günden sonra, bu tepenin adı: Gellert tepesi olarak anılmaya başlanır.

GÜLBABA TÜRBESİ:

Tuna nehrinin sağ tarafında yükselen tepenin doğuya bakan yamacında bulunuyor. Türbenin bulunduğu semt; şehrin en pahalı semtlerinden birisi.

Osmanlıların Macaristan’ı ele geçirmesi sırasında: Gülbaba, Buda şehrinin kuşatmasına katılmış. Söylenenlere göre: Budin şehrine, gül’ü ilk tanıtan, gül baba olmuş. Kendisini, Türkler kadar Macarlar da sevmişler. 1548 yılında öldüğünde: cenaze namazına, Kanuni Sultan Süleyman ile birlikte, 200 bin kişi katılmış.

Aslen Ispartalı diye bilinen ama aslan nereli olduğunu hatırlamadığım ( Gülden dolayı yakıştırılan) olan Gülbaba; başında taşıdığı güllerden dolayı, bu adla anılmış.

Türbe: Avrupa’da, Türkiye Cumhuriyetinin restore etmesine izin verilmiş, ilk Türk mimari eseri olma özelliğini taşıyor. İçinde: yeşil sandukası var. Ayrıca: bahçesinde, gül babanın bir heykeli bulunuyor. Başındaki güllere dikkat edin.

Kendisi için burada yapılan türbe: günümüzde Macarlar tarafından, o günlerdeki sevgi ve saygının anısına: titizlikle ve saygıyla korunuyor.