• Ekşi Maya Tarifi



    Corono günlerinin bize kazandırdığı en kıymetli şeylerden bir tanesi de ekşi maya oldu. Biraz emek , ilk denemede başarısızlık da oldu ama sonunda kavuştuk Duru mayamız ile .

    İlk denemede başarız oldum. Ama en çok başarısızlıklardan öğrenir insan, bu nedenle ilk denemede neden başarısız olduğumu belirteyim.
    1)Havalar soğuktu , ben fırın içinde bekletmedim. 
    2) Tarı ile ölçmeden göz kararı yaptım. 
    3) İlk yaptığımda una dikkat etmedim baklavalık, böreklik un varmış evde, ondan yapmıştım. Bunun da etkisi olduğunu düşünüyorum. 
    4) Suya da dikkat etmedim. Çeşmeden doldurdum koydum. Oda sıcaklığında olması lazım. 

    İkinci denemeyi Cafe Fernando 'nun gün gün fotoğraflarını koyduğu , detaylı şekilde anlattığı gibi yaptım. Ancak olgunlaştıktan sonra ölçülü beslemiyorum. Daha doğrusu bardak ölçüsüne geçtim. Beslemeyi 1 su bardağı un karışımı ve yarım su bardağı su ile yapıyorum.

    Linkini de vereyim ki burada dursun.
    http://cafefernando.com/turkce/eksi-maya-tarifi/

    Ben Cafe Fernando gibi anlatmayım , o çok detaylı anlatmış. Biraz daha öz anlatmaya çalışacağım.

    Yapılışı ve malzeme birlikte ;

    • İlk önce 140 gr un ( beyaz ekmek unu yada çok amaçlı un , isterseniz 70 gr  beyaz un, 70 gr tam buğday unu kullanabilirsiniz. Ben böyle başladım. Şimdi tamamen beyaz una geçtim. Ama tam buğdaya da devam edeceğim) ve 140 gr su 
    • Un ve suyu bir güzelce bir cam kasede tahta kaşıkla karıştırıyorsunuz. Ben ilk defa bu kasede yaptım ve cam kaseyi halen kullanıyorum. Üzerini temiz bir bezle örtüp, fırının içinde bekletiyorsunuz.
    • Ertesi gün yani 2. gün dokunmuyorsunuz. 3. gün ( sürekli beslemeleri hemen hemen aynı saatte yapmaya özen gösterin) üzerinde kabuk oluştu ise kabuğu ile birlikte %70-%80 civarında atıyorsunuz ve 125 gr un, 125 oda sıcaklığında su ile besliyorsunuz. Ekşi ekşi kokular gelecek. Normaldir. 4. gün 5. günde aynı şekilde %70-%80 civarında atıyorsunuz ve 125 gr un, 125 oda sıcaklığında su ile besliyorsunuz. Mayanızda yavaş yavaş kabarıp çökmeler göreceksiniz. Kabarcıklar oluşmaya başlayacak. 
    • 5. gün suyu 100 gr'ma düşürün. Bu arada  ekşi kötü kokuda yok olmaya başlayacak. 6. Gün aynı şekilde 125 gr un, 100 gr su ile besliyorsunuz. Maya daha çok kabarmaya başlayacak, kabaracak çökecek. İzden anlaşılıyor. 7. ve 8. günde aynı şekilde besliyorsunuz. Mayanız daha çok kabarıyor ve içinde daha çok kabarıklar oluşacak. Kabarmalar aynı rutnde olduğunda mayanız hazır demektir. Bence benim mayam 8. günde hazırdı ama ben 10 güne kadar işleme devam ettim. 
    • Ekşi maya olduktan sonra dolapta saklanıyor. Haftada 1 yada 2 kere aynı şekilde besleniyor . Benim beslemem dediğim gibi 1 su bardağı un, yarım su bardağı su şeklinde. Nasıl kullanacağınızı bir sonraki postta anlatacağım.





1 yorum:

  1. Ebemkuşağı dedi ki...

    Benimde aklımda vardı bunu denemek. Bu tarif iyi oldu. Teşekkürler:)